Zdolnosc tarczy do zmiany kierunku i do korygowania jej ruchu

Zdolność tarczy do zmiany kierunku i do korygowania jej ruchu zależy od wielkości luzu między powłoką tarczy i obudową. Wielkość tego luzu powinna być dobierana ze względu na taką właśnie zwrotność tarczy. Łącznie ż grubością blachy luz ten nie powinien być większy niż 7-8 cm, gdyż przy większym luzie powstają duże trudności w zapełnianiu pustych przestrzeni za obudową po zejściu tarczy. Luz za obudową musi być szybko wypełniony, bo w przeciwnym przypadku może powstać odkształcenie lub nawet uszkodzenie obudowy tunelu. W gruntach plastycznych istnieje tendencja do samoczynnego zapełnienia się tych przestrzeni pustych przez zaciskający się wokół tunelu grunt. W gruntach sypkich, jak piaski i żwiry oraz w gruntach zwartych należy natychmiast po przejściu tarczy zapełnić pustą przestrzeń przez wtłaczanie za obudowę materiału wypełniającego. Jako materiał wypełniający najczęściej stosuje się zaprawę cementowo-piaszczystą o stosunku 1: 2 do 1: 3. [więcej w: ile kosztuje 1m3 betonu, malowanie podbitki, garaż blaszany pozwolenie 2015 ]

Powiązane tematy z artykułem: garaż blaszany pozwolenie 2015 ile kosztuje 1m3 betonu malowanie podbitki